Opkomende trends in de verzekeringsindustrie

Rapport
21-10-2024
Jan-Wouter Bloos
Deloitte
Ontdek hoe Generatie Z in Europa het verzekeringslandschap verandert. Deloitte onderzocht hoe jongere individuen tegen verzekeringen aankijken, beïnvloed door huidige trends, locatie en hun economische situatie. Ons rapport bestrijkt negen Europese landen met een diepgaande verkenning van Nederland.

Verzekeringen afsluiten: Hoe gaat de Europese Gen Z te werk?

Ontdek hoe Generatie Z in Europa het verzekeringslandschap verandert. Hoewel generaties divers zijn, kan de houding van mensen niet enkel worden verklaard door hun geboortedatum als generatieve factor (zie het onderzoek van prof. Martin Schröder, 20231). Daarom hebben we onderzocht hoe jongere individuen tegen verzekeringen aankijken, beïnvloed door huidige trends, locatie en hun economische situatie. Ons rapport bestrijkt negen Europese landen met een diepgaande verkenning van Nederland. Door middel van focusgroepen en online enquêtes onder 23-55-jarigen, biedt ons onderzoek inzichten in het unieke verzekeringsgedrag van deze opkomende demografie, waardoor verzekeringsmaatschappijen hun strategieën kunnen afstemmen op hun behoeften. 

Belangrijkste inzichten uit Nederland:

  • Gen Z geeft meer prioriteit aan toekomstplanning dan hun ouders
  • Familie, vrienden en digitale kanalen zijn belangrijke informatiebronnen
  • Reis- en levensverzekeringen zijn de belangrijkste overwegingen voor Gen Z
  • Verzekeringen bieden Gen Z een gevoel van controle en verantwoordelijkheid
  • Sustainability is een belangrijk criterium voor levensverzekeringen

[....]

Lees verder op: Deloitte